تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

مهم‌ترین حرف‌های رئیس جمهور در سازمان ملل: با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم | از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز در اوکراین حمایت می‌کنیم

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در ۷۹مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد می خواهد کشورش را براساس واقعیت‌های جهانی سامان دهد. او پیشنهاد ایجاد یک منطقه قوی و متحد در خاورمیان را پیشنهاد کرد و صراحتا گفت جمهوری اسلامی خواهان پایان جنگ در اوکراین است.

مسعود پزشکیان

رویداد۲۴ | مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او ضمن ذکر خیر از رئیس‌جمهور فقید ایران، اشاره کرد مردم ایران به شعار محوری او یعنی وفاق ملی رای داده‌اند. آقای پزشکیان گفت صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود.

آقای رئیس‌‌جمهور از حمله اسرائیل به نوار غزه به‌شدت انتقاد کرد و گفت «مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بیگناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی»»

مسعود پزشکیان در ادامه پیشنهاد همیشگی ایران مبنی بر برگزار رفراندم در سرزمین‌های اشغالی با حضور همه مردم فلسطین از جمله آوارگان را تکرار کرد.

او در ادامه اشاره کرد که ایران در طول تاریخ معاصر خود «هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع نموده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است؛ و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح های گوناگون به همسایگان و مجامع بین المللی پیشنهاد داده است.»

رئیس‌جمهور پیشنهاد خود مبنی برای ایجاد «یک منطقه متحد و قوی» در خاورمیانه را مبتنی بر سه اصل ارائه کرد: اصل همسایگی، اصل فراگیری و اصل عدم رقابت تسلیحاتی.

در نهایت رئیس‌جمهور ایران در مورد مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب نگرانی غرب به خصوص کشورهای اروپایی شده صحبت کرد و صراحتا گفت «ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند معتقد است تنها از طریق گفت و گو این بحران خاتمه می‌یابد.»

متن کامل سخنان رئیس‌جمهور در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل را در ادامه بخوانید:

سال گذشته، رئیس جمهور خدمتگذار کشورم، ابراهیم رئیسى از همین سخنگاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد. روحش شاد

من اینک براى اولین بار از جایگاه ریاست جمهورى اسلامى ایران با شما سخن مى‌گویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محورى وفاق ملى رأى دادند.

این شعار منطبق بر دستور خداى تبارک و تعالى در قرآن کریم است. مطابق آموزه‌هاى قرآن: در آفرینش، انسان‌ها همگى از یک ریشه اند. پیامبران آمده‌اند که اختلافات را بر مبناى کتاب حل و فصل کنند. انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آنکه زیاده‌طلبى و تمامیت‌خواهى آنان را از راه حق دور کند.

امام على علیه السلام خطاب به یکى از فرمانداران میفرماید: با تمام وجود به مردم مهر بورز، محبت کن و لطف خود را شامل حال آنان بگردان، مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانى و خشونت برخورد کنى؛ زیرا مردم دو دسته اند: یا برادر دینى تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

رسالت همه پیامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بین همه انسان‌ها به دور از رنگ، نژاد، جنسیت و زبان بوده است.

صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد، مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود. اکنون سوال اینجاست که آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است؛ غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابری را اعمال نموده، گروهی را در ضعف و عقب ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟
من با برنامه.‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم و موفق شدم اعتماد هموطنانم را در پای صندوق‌های رأی جلب نمایم.

من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازماندهی نمایم.

مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بیگناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی»

به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند، می‌گویند «یهودستیز!»

به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اِشغال و تحقیر، علیه آن‌ها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست!»، ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛ در مقابل ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده است، که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند.

ما در کنار مردم کشور‌های شما، که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم. 


بیشتر بخوانید:


تا زمانی که بی‌عدالتی؛ ظلم؛ زیاده‌خواهی؛ فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌های این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم.

جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار گردد و وحشیگری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود.

رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان، که هزاران انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است، بی پاسخ نمی‌ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.

تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است.

پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آن‌هایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

ما معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژادپرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع نموده و متجاوزان را پشیمان ساخته است، ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده است؛ چشم به منابع هیچ کشوری نداشته است؛ و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح های گوناگون به همسایگان و مجامع بین المللی پیشنهاد داده است.

ما از ضرورت اتحاد منطقه و تشکیل یک منطقه قوی سخن گفته‌ایم. منطقه «متحد و قوی» بر چند اصل استوار است.

اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی‌ثباتی است توسعه و پیشرفت ما و شما به یکدیگر گره خورده است برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از ما نیست.

دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد نظمی که منافع تک تک کشورهای همسایه را تامین نکند نمی‌تواند پایدار باشد.

سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند. منطقه ما از جنگ تنش‌های فرقه‌ای تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان تخریب محیط زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد ما می‌توانیم با هم به این چالش‌های مشترک برای تأمین آینده بهتر نسل‌های بعدی رسیدگی نماییم.

من رئیس جمهور کشوری هستم که در تاریخ معاصر خود بارها در معرض تهدید، جنگ، اشغال و تحریم قرار گرفته است هیچگاه دیگران به کمک ما نیامده به اعلام بی‌طرفی ما اعتنایی نکرده و حتی به کمک متجاوز آمده‌اند ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم و جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است نه ایجاد ناامنی برای دیگران.

 ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچکس سر جنگ و دعوا نداریم، ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه‌حل صلح آمیز حمایت می‌کند معتقد است تنها از طریق گفت و گو این بحران خاتمه می یابد.

منبع: سایت دولت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما